22 juli, 2015

22 juli 2015 - Cluj-Napoca, Roemenië

Vandaag de warmste dag tot nu toe met ruim 35 graden. We kunnen elke ochtend zien wat voor weer het wordt, want 's ochtends staat de tv knal luid aan in het restaurantje van het pension. Iets waar ik 's ochtends niet heel vrolijk van wordt, want oo wat ben ik een ochtend mens.

Deze ochtend begon meteen met armoede. Op het moment dat ik voor bij de weg kwam en stond te wachten op de auto die ons op zou halen, was er een man de plastic flessen uit de containers van het pension aan het halen. Dit doen de mensen die op straat leven om geld te verdienen. Per kilo plastic krijgen ze dan een absurd lage prijs. Het keiharde werken wordt in deze gevallen maar minimaal beloond. Zo ging ook deze man alle containers van de straat voorbij in de hoop om plastic te verzamelen.

Gedurende de dag werd het steeds warmer. We hebben vandaag een begin gemaakt met het vervangen van een dak van een van de huisjes. Dit dak lekte, en dat is vooral in de winter ook lastig. In de winter kan het hier namelijk makkelijk -20 graden worden. Als er dan ook nog water in het huis stroomt is dit niet handig. Morgen gaan we verder met dit dak. Dit alles doen we samen met Janos, hij werkt ook voor de stichting en is Roemeens. Hij is voor de mensen in het kamp een voorbeeld voor hoe zij ook kunnen worden. Hij spreekt goed engels en heeft goede humor. Hierdoor is het leuk om met hem te werken.

Morgen weer een dag. Waarschijnlijk wordt het nog warmer dan vandaag dat wordt goed dus goed drinken en insmeren. Maar zon is altijd beter dan regen. Want in het kamp is er veel zand en grind. Als het dan een paar dagen regent verandert het kamp in een enorme modderpoel.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl