26 juli, 2015

26 juli 2015 - Cluj-Napoca, Roemenië

Gisteren was het alweer een week geleden dat we hier aankwamen. Vooraf veel verwachtingen over hoe deze week zou gaan. Deze verwachtingen komen redelijk uit. We hebben een prachtige eerste week gehad. We hebben veel gezien wat indruk op ons maakte. We hebben ook veel gelachen, ik denk dat dat erg belangrijk is als je werkt op een plaats waar veel armoede is. Deze week ben ik wel weer even met beide benen op de grond gezet. De omstandigheden in de wijk laten je nadenken over dat het ook anders kan. Tegelijk is het makkelijker om zorgen in Nederland te relativeren. Het kan namelijk allemaal veel erger. Dat is wat ik deze week veel heb gezien.

Gisteren tijdens het werken mochten we getuige zijn van een feestje, er werd een kindje gedoopt. Alle familie leden waren netjes gekleed en ze waren allemaal vrolijk. Dit bleek ook uit de muziek die ze uit de speakers lieten klinken. In het huisje stond namelijk een grote speaker waar vrolijke muziek uit klonk. De mensen waren aan het dansen en een aantal vrouwen maakten veel eten. Leuk om dit een keer te zien.

Gisteren zijn we ook nog naar de vuilnisbeld geweest om eten en speelgoed uit te delen. Er kwam namelijk gister een groep van junior adventure. Zij hadden dit allemaal georganiseerd. Omdat het te warm was om te werken konden wij even mee. Een heel ander gezicht dan vorig jaar. Vorig jaar was het zo dat er allemaal mensen op 'de ramp' (zo wordt de vuilnisbeld hier genoemd) aan het werk waren. Nu was het zo dat er niemand meer op werkte. Er waren nog een paar huisjes die er op stonden. Maar deze leken best wel verlaten. Bert vertelde dat er veel mensen terug zijn gegaan naar hun geboorteplaats. Er waren nog enkele gezinnen met kinderen die er woonden. Als je dan weer ziet hoe blij deze mensen dan zijn met wat eten en drinken dan raakt dat je diep in het hart. Het lijkt me vetschrikkelijk om zo te moeten leven. Wat leven we in Nederland dan in een luxe land!

Het werken met deze tempraturen vergt veel energie, gelukkig heeft God een rustdag gegeven. Deze dag was wel weer even nodig na 6 dagen werken. Vandaag hebben we ons vooral opgeladen voor de komende week. Dit gaat vast en zeker weer een week worden van veel plezier en bijzondere ervaringen. Ik kijk er nu al naar uit, we maken er weer iets leuks van. Hopelijk kunnen we komende week weer veel klusjes doen die het leven in de wijk iets beter maken. Gelukkig hoeven we dit niet alleen te doen maar helpt God ons daarbij.

GJ
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anneke bosma:
    26 juli 2015
    He jongens daar allemaal ,geweldig wat jullie allemaal doen, heel mooi om te lezen.
    We denken aan jullie en leven met jullie mee
    Veel liefs uit het verre bombats
    Gr Anneke dikke tut foar jimme allegearre
  2. Jenny:
    28 juli 2015
    Wauw, heel bijzonder. Prachtig werk wat jullie doen!